Često slušam ljude u Srbiji koji govore da u Srbiji samo genijalna i vanserijska ideja može da prođe, donese neki novac i napravi odličan biznis. Sve ostalo pada u vodu. Nažalost, to je u velikoj meri istina, naročito kada je u pitanju internet poslovanje. Internet biznis u Srbiji se zasniva samo na genijalnošću projekta. Kao što svi znamo Srbija je malo tržište sa izuzetno niskim standardom i slabom kupovnom moći stanovništva. Da bi ste uspeli na ovakvom tržištu, potrebno je ili da odmah budete regionalno fokusirani, ili da pogodite u „živac“ tržišta. Ili da se uopšte ne bavite internet biznisom. Lepo nađete neki jeftin proizvod, prodajete ga po niskoj ceni, i na masovnosti
zaradite. Znam čoveka koji je počeo da pravi dugmad, par vrsta, i prodavao za manje od jednog dinara za jedan komad. Čovek je napravio milione. Eura.
Ali, šta znači uspešna ekonomija? Prevashodno, šta znači prava ekonomije? Prava ekonomija znači da u njoj uspevaju i negenijalne ideje, dakle one obične, regularne, neinventivne. Prava ekonomija znači tržište gde je velika konkurencija, visok standard stanovništva i gde možete otvoriti bilo koji biznis i da uspete. Na primer, u Srbiji imamo kompaniju Limundo, koja ima dve tri konkurencije. Te „kompanije“ jedva preživljavaju, ako uopšte preživljavaju. Svojevremeno je došao i Allegro.com, uložio par desetina miliona eura i propao. Zašto? Jer je malo tržište. U Americi sa druge strane, imamo Ebay, Amazon, Ebid, Onlineauction, Overstock itd… I svi oni jako lepo žive, imaju dosta zaposlenih, i što je najvažnije zarađuju! Drugi primer koji bih uzeo jeste iz offline moda biznisa – marketi. U Americi imate na svakom ćošku i ogromne supermarkete, i one male markete, lokalne, prijateljske. U Srbiji se svaki dan ugasi po barem jedan market. Opstaju supermarketi. U mom komšiluku, komšija je izdavao lokal. Prvo je došao jedan market, propao posle mesec dana. Onda je došla pekara, propala posle 2 meseca. Na kraju je došao još jedan market, propao za manje od 20 dana. Sada lokal zvrji prazan. Da je ovde prava, zapadna ekonomija, taj lokal bi bio uvek zauzet, firme bi radile, tržište bi kreiralo tražnju, i svi bi bili zadovoljni.
Ovakvih primera je milion, a vi, dragi čitaoci, treba da zapamtite jednu važnu stvar: U pravoj ekonomiji ne uspevaju samo genijalne ideje, već i one obične!
4 thoughts to “Prava ekonomija je kada i obične ideje prolaze”
U pravu si Zverko. Ja zivim u Slovačkoj i ovde je internet presićen online projektima , ali i male ideje kao eshop za prodaju dečje odeće može da generiše 1000 eur mesečnu zaradu. Ljudi kupuju na primer upravljam eshop sa torbama i koferima ovaj eshop pravi 5 cifrene obrte u eur. Da i male usluge za maržu 15%-20% treba da funkcionišu tako je na zapadu.
Amen! 🙂
Evo ti jos jedan primer. Zasto u srbiji nema online prodavnica za odecu i obucu. Ne onaj domaci krs nego strana.
Prosta stvar, ti moras kod distributera da kupujes, ne smes da spustis cenu (sto bi trebao da radis, posto nemas iste troskove). Ali ti ljudi to nece da dozvole, da nesto sa „internet-a“ njima rusi dnevni i tuzni pazar.
Kao i sto sam ti rekao, po meni se samo izplati ako se u srbiji krene i onda jako brzo prosiri biznis u region. (Ako treba i do grcke)
Sto se tice allegra i limunda, verovatno nije allegro nista drugo nije nudio od limundo. #usp
Kako to da moras da prodajes po ceni po kojoj oni odrede? Koji je to zakon? Jel postoji neka druga mogucnost?
Nisam razumeo? Ako možeš da pojasniš