Pravilan izbor ciljne grupe i jasno komuniciranje brenda ka njima, prilikom vršenja marketinških aktivnost, jedno je od najvažnijih aspekata Marketinga u svakoj kompaniji.  I tu ljudi najčešće greše. Možete imati savršenu reklamu, savršen dizajn, savršen copy ali ako ste je uputili pogrešnim ljudima, neće imati efekta.

Tako na primer kompanije koje proizvode i prodaju dečije igračke i proizvode namenjene deci često targetiraju roditelje, prevashodno majke, jer su one te koje najviše odlučuju o kupovini. Oni su ti koji imaju primanja, rade, zarađuju i troše novac. Stoga, marketinška poruka koju brend komunicira adaptira se prema majkama, a ne toliko prema deci. To su pokazala i dokazala mnoga istraživanja. Dva zaprepašćujuća detalja iz mnogih istraživanja zaključuju:

  • 85% kupovine obavljaju žene
  • 80.5% odluka donose žene stare između 30 i 50 godina

Viktorija Bekam, bivša Spajsica i žena Dejvida Bekama, ušla je u biznis dečije konfekcije. Kreira i proizvodi dečiju odeću. Targetira, naravno, majke. U jednom intervjuu izjavila je da ona, kao majka, zna najbolje šta njeno dete voli da nosi, kakve materijale, kakav kroj i na kakav način.

Modna kolekcija Bekamove. Izvor: https://www.theguardian.com/fashion/2017/mar/19/designer-childrens-clothing-big-business

Londonska dizajnerska Roksanda Ilinčić izjavila je: „Shvatila sam koliko majke uživaju da kupuju haljine svojim kćerkama“. Ona i sama ima kćerku. Neki od klijenata su joj Kejt Blanšet, Melanija Tramp, Vojvotkinja Kembridža i Samanta Kamerun.

I onda na osnovu svega toga brendovi kreiraju reklame i promo kampanje sa ciljem da oduševe i privuku roditelje, najčešće majke. A ne da se svide deci. Čak i kada su igračke u pitanju. I tada se brendovi trude da se dopadnu i roditeljima, koliko je god to moguće. Jer se oni kraju oduševe i požele da njihovo dete kupi/nosi određen brend ili proizvod. A na kraju krajeva, ako je roditelj „zadovoljan“ igračkom, radije će ga kupiti detetu.

Ljudi često greše prilikom izbora ciljne grupe i kada su u pitanju proizvodi i usluge namenjeni odraslima. Ne samo deci. Daću vam jedan prost primer: majstor za veš mašinu. Mnogo puta sam do sada video reklame majstora za veš mašinu. Ne samo da su gotovo sve potpuno nekreativne i jako ružno dizajnirane, bez obzira da li su offline ili online reklame, već se obraćaju pogrešnoj ciljnoj grupi: muškarcima! Niko ne vodi računa o takvim stvarima. Bez želje da uvredim bilo koga, u 21. veku, veku političke korektnosti, već da prosto iznesem činjenicu: i dalje se u svetu, u većini slučajeva, popravkom veš mašine bave žene. One su te koje shvate da ista ne radi, one su te koje pronađu majstora, i one su te koje vrše plaćanje, ili obaveste muža kada će majstor da dođe. A onda naletim na ovaj oglas, nekog majstora sa Novog Beograda, koji je uradio pravu stvar. Stavio je sliku deteta koje ulazi u veš mašinu. Slatka slika. Žene se lože na to. Nenormalno. Muškarce nije mnogo briga. Gotovo svaki muškarac će na ovu sliku reći „meh“. Gotovo svaka žena će reći „awwwwhhhhhhhh“. A sam tekst je, vidi se, pisan za žene.

Udara na emocije i strah. Ko u kući gasi bojler? Uglavnom žene. I tašte. Muškarci? Ne. Ovaj kratki tekst, da ne kažem copy, pisan je sa ciljem usmerenja prema osobama ženskog pola. Žene će se poistovetit sa njim. „Jao, vidi pa on razmišlja isto kao i ja. Tačno tako, bojler jeste opasan, ali je i mašina! Ovaj zna šta radi“.

Sa druge strane, dešavaju se i neke potpuno neverovatne stvari. Rećiću Vam šta se nama dešava, i to više ne tako retko. Jako zanimljiva stvar. Našim klijentima koji imaju/vode biznise potreban je dizajn. Ali, ne tako retko, to su osobe koje ne barataju tako dobro internetom. Ponekad, njihova deca vide našu reklamu ili na bilo koji drugi način znaju/saznaju za nas i onda prenesu roditeljima „Hej, tata/mama, vidi ovo, ovde možeš da dobiješ dizajn za firmu“. I najslađe od svega, deca (ne samo deca, već i tinejdžeri) su oni koji na kraju i završe sve na našem servisu, umesto svojih roditelja. Oni naprave dizajn konkurs, sve završe na sajtu, a potom samo prenesu roditelju koliko treba da plati sa računa firme. Ovo je jedna potpuno obrnuta situacija koju smo mi prevideli, potpuno.

Reklama: Do kvalitetnog dizajna lako, brzo i efikasno preko najvećeg dizajn servisa na Balkanu. Preko 13.000 dizajnera čeka na vas

Naravno, mnogo je lakše targetirati roditelje nego decu, naročito što mnoge zemlje imaju jako restriktivne zakone kada je u pitanju oglašavanje prema deci i mladima. Treba voditi mnogo računa.

4 thoughts to “Da li ste sigurni da ste targetirali pravu ciljnu grupu?

  • Dizajn

    Bilo bi dobro da ima vise saveta kako da do ciljne grupe dopru dizajneri,developeri i sl. kao i ostali ljudi koji nude usluge,a ne proizvode.

    Odgovori
    • Darko Vidić

      U ovom tekstu se najviše govori o identifikaciji (određivanju) ciljne grupe. A potom toga sledi usmeravanje reklamnih poruka njima, a o tome sam pisao u nekim prethodnim tekstovima: kako se reklamirati na fejsu za male pare

      Odgovori
  • Dragan

    U principu, danas postoje usluge istrazivanja trzista koje obavljaju mladi psiholozi, pa ukoliko niste situgni sta bi trebalo da ponudite, kome i slicno, i ta opcija je super, jer se istrazivanje vrsi na terenu, anketiranjem.

    Odgovori
  • Miloš

    U potpunosti se slažem, mada mislim da nije neophodno angažovati posebne stručnjake već je samo potrebno dobro porazmisliti kome je reklama upućena iz ličnog iskustva pa ćete shvatiti i kakav tip reklame pravite. Danas se sve reklame nekako copy paste-uju pa vam je za isti proizvod reklama skoro identična bez obzira na brend što je totalno dosadno i ne omogućava korisniku da u gomili tih reklama baš vašu primeti.

    Odgovori

Leave a comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.