Mnogi preduzetnici, marketari ili oni koji će to postati ne znaju šta je SWOT analiza. Nažalost, iako je to jedna od osnovnih stvari u pravljenju marketing strategija i bilo kog biznis plana, ljudi to još uvek prosto ne znaju. Zato, danas ćemo imati malu marketing školicu gde ću pojasniti šta tačno znači SWOT analiza i čemu ona služi.
Sama reč SWOT znači: Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats i označava posebnu analizu koja se izvršava za potrebe planiranja budućih strateških poteza kompanije. Ona služi da pomogne i ukaže direktorima, odboru i svim onima koji donose strateške odluke u kom pravcu treba da idu. Takođe, ona je obavezan deo biznis plana za potrebe dobijanja kredita ili investicija. Tačnije, SWOT analiza se oslanja na utvrđivanje snaga (Strength) i slabosti (Weaknesses) same kompanije kao i šanse (Opportunities) i pretnje (Threats) okoline na poziciju kompanije na tržištu. S i W deo treba da definišu i opišu unutrašnju okolinu kompanije (internost) a O i T definišu spošljašnju okolinu kompanije (eksternost).
SWOT analiza je zapravo alat sa kojim kompanija upoznaje okolnosti unutar nje same ali i izvan nje. Ona pomaže da se utvrde sledeće situacije:
- Koje su vrline i snage kompanije najjače
- Koje su slabe tačke (mane) u kompaniji
- Perspektiva za rast i razvoj kompanije
- Opasnosti po kompaniju od strane konkurencije i spoljnih faktora
Na ovaj način i ovom analizom kompetentna lica donose strateške odluke koje su važne za uobličavanje rada i vizije kompanije. SWOT analiza se radi unutar kompanije od strane marketing tima (u slučaju većih kompanija koje imaju pravu organizacionu strukturu) ili od strane direktora i/ili vlasnika kompanije (u slučaju malih kompanija do 5 zaposlenih gde nije razvijena organizaciona struktura). Važno je posvetiti posebnu pažnju i trud u kreiranju ove analize i izveštaja jer je ona od krucijalne važnosti. To ne znači da je ona komplikovana i preobimna za kreiranje. Ne, naprotiv. Poenta je da se tržište i korporativna kultura istraže na takav način da zaista oslikavaju pravo stanje stvari. Nije bitan broj stranica izveštaja niti 25 sati utrošenog vremena na kreiranje iste. Ovaj izveštaj može biti sažet, kratak i jednostavan, i upravo je to ono što oduzima vreme prilikom kreiranja izveštaja. Ali postavka stvari i definisanje pravih vrednosti mora biti istinito i pravilno uočeno.
I za kraj, hajde da pokažemo izrečeno i na primeru. Uzmimo kompaniju Coca-Cola (koja je svima poznata). Kakva je njena SWOT analiza?
Rekli su