Mnogi mladi preduzetnici, online entuzijasti ili pak studenti koji pokreću neki projekat/biznis često ne znaju na koji tačno način da promovišu svoj projekat i kako da stave do znanja javnosti da on postoji.U ovom kratkom postu želeo bih da im pomognem i predstavim vrste online promocije kao i prednosti i mane.
Zato, prvo krenimo od besplatnih online kanala promocije:
1) Facebook page – je izuzetno važna i besplatna alatka za marketing pomoću koje gradite komunikaciju sa potencijalnim i postojećim klijentima vašeg biznisa, predstavljate novosti, važne vesti vezano za projekat, ali vršite interakciju sa svojim fanovima. Svaka ozbiljna kompanija ili projekat ima FB page. Razlika između FB page-a i korporativnog naloga na twitteru je u tome što twitter služi za iskreniju i prisniju komunikaciju sa javnosti, a FB page više služi za otvoreniji pristup javnosti, kao i prikaz raznih korporativnih fotografija (razni eventovi, klijenti, potrošači, poslovni partneri…) što i nije baš moguće na twitter nalogu. I trudite se da na svom page-u uvek imate samo iskrene i prave „fanove“ a ne da ih dovlačite. Vama su potrebni pravi fanovi koji će se vraćati na vaš page a ne oni koji će samo popuniti broj od par hiljada i nikada se više neće vratiti. Bolje je imati i 500 fanova, onih „pravih“ nego 5.000 kojekakvih fb korisnika.
2) Twitter nalog – je takođe izuzetno važna, možda i važnija stvar od FB page-a, i služi za prisniju interakciju sa postojećim i potencijalnim klijentima i potrošačima. Ovde naravno neću objašnjavati šta je twitter, jer verujem da svi mladi ljudi znaju, ali ono što ne znaju jeste možda njegova korporativna važnost. Kao i FB page, sve ozbiljne kompanije obavezno imaju i Twitter nalog. Pomoću njega postepeno, kvalitetno i koncizno gradi se poverenje, brend i identitet kompanije. Kada nešto napišete na korporativnom nalogu, a više ljudi to retweet-uje, onda znate da je vaša kompanija ili projekat cenjen. Ali, Twitter ne prašta i morate jako dobro voditi računa na koji način vodite vaš korporativni twitter nalog. I najmanja greška može uticati na vaš „status“ i brend. Ali, ako se pravilno rukovodite, twitter će vam izuzetno pomoći i ljudi će prepoznati vašu iskrenost, kvalitet i doćićete do široke baze iskrenih i lojalnih „fanova“ koji će na najbolji način prenositi poruku o vašem projektu dalje…
3) Razmena banera – jedan od efektnih ali ne toliko poželjnih načina promocije. Jer, eksterni linkovi su dobri, sa pozicije SEO optimizacije (ali samo ako je poseta ista ili veća sa sličnim ključnim rečima kao i vaša strana), ali nije toliko dobro imate mnogo banera na svom sajtu. Naravno to nije uvek moguće izbeći, pogotovo ako ste neprofitni projekat i pomažete druge projekte, a drugi razlog je taj što niko neće staviti vaš baner a da ne dobije nešto zauzvrat (uglavnom). Tako da, ovo je relativno dobra stvar, mač sa dve oštrice.
4) Forumi – su obavezan, nezaobilazan i sjajan način da na prvom mestu obavestite javnost o vašem projektu i dobijete neophodan feedback, a sve u blažoj formi promocije. Tako, forumi ne treba da služe za klasičnu promociju jer može dovesti do kontra efekta, ali su sjajan kanal za dobijanje potrebnog feedback-a, a uzgred se dobija i na neki način promocija
5) Youtube kanal – je još jedan od potencijalnih kanala promocije. Putem Youtube-a možete „kačiti“ razne klipove koji objašnjavaju vaš projekat, biznis i proizvode i usluge.
E, sad, pređimo na plaćene onlin kanale promocije:
1) Facebook ads – su neverovatno plodno tlo za promociju bez trošenja ludačkih količina kapitala. Sami određujete iznos dnevnog i/ili mesečnog budžeta (recimo 50 eur mesečno, ili 1,5 eur dnevno). Takođe, promocija putem FB-a je odlična i zbog egzaktnog targetiranja. Sami navodite koju ciljnu grupu želite da targetirate i samo njima će reklama biti prikazana. Recimo, vaša ciljna grupa su mladi ljudi, muškog pola, između 18 i 25 godina. U opcijama ćete odabrati te podatke i samo ta ciljna grupa će biti targetirana. Zaključak: sa jako malo novca možete dobiti odličnu promociju vašeg proizvoda ili usluge.
2) Twitter ads – postoje i reklame na twitteru ali njih nikako ne preporučujem. Twitter je potpuno odvojen svet od FB (kao što sam više puta navodio, i kroz druge postove) i reklame preko TW imaju jako malo efekta. Pogotovo u Srbiji gde su twitter korisnici jako zahtevni i „nemilosrdni“. Na twitteru se promocija kompanije, brenda, usluge i proizvoda vrši iskrenim i dvosmernim komuniciranjem i interakcijom između kompanije i twitter javnosti. Ako ste kvalitetni, iskreni i „dobri“ ljudi će vas nagraditi na njihov način, i bolja promocija od te nepostoji. Zato, u startu zaboravite na plaćanje twitter reklama, sem ako vas baš toliko ne svrbi novčanik.
3) Linkedin ads – još jedno reklamiranje putem poznatije društvene mreže. Linkedin nije toliko loš kanal promocije, ali ja iskreno mislim da se ne isplati. Jednostavno, nije posećen poput FB ili TW, a opet ne postoji dovoljno dobro targetiranje za ovo područje. Inače, princip je isti kao i na FB.
4) Plaćeni baneri – se koriste kada želite da stvorite/ojačate/podignete brend. Lično, banere na sajtovima posmatram na nešto poput bilborda na ulici. Mnogo ljudi neće kliknuti, ali vi se pojavljujete u javnosti. Postojite. Lebdite. Prisutnost u javnosti je dobar način da stalno podsećate postojeće i potencijalne potrošače da postojite i da ste tu. Ali, ako ste tek počeli sa biznisom, plaćajte banere mnogo kasnije. na početku vam taj trošak nije potreban niti je svrsishodan. Koja je poenta građenja brenda kada ga ni nemate. Takođe, treba napomenuti da na najpoznatijim i najposećenijim sajtovima poput Blic online, Pressonline, itd… baner na mesečnom nivou košta 700+ eur. Reklamiranje putem banera na drugim, mnogo manje posećenim sajtovima ne igra preveliku ulogu za vaš biznis, pogotovo ako ste na početku. Zato, u startu manite se toga. Ja sam se lično opekao, i sličnu grešku ponovo neću napraviti.
5) Google ads – su krucijalna tačka svakog početnog projekta, jer na svakom početku interenet sajt nije dobro pozicioniran. To se pegla tako što se kreiraju google reklame čime se možete naći na početnoj strani. Kasnije, kada dostignete dobru pozicioniranost, možda vam više i neće trebati google reklame. Ali u početku su MUST! Isto kao i kod FB, birate ciljnu grupu, određujete budžet i krećete sa radom. Imajte na umu da postoje dve vrste paketa, postpaid i prepaid. Kod prvog, dajte karticu, i mesečno vam se sa iste skida novac za uslugu reklamiranja. Kod prepaid-a, prvo uplatite određeni iznos (2.000 , 3.000 ili više dinara) i imate reklame dok ne isteknu. Takođe, imajte na umu da google reklame nisu baš tako jednostavne. Stalno morate voditi računa o ključnim rečima koje ste odabrali. Jer možda je konkurencija odabrala iste ključne reči i plaća po kliku više od vas. To znači da će se pre pojaviti njihova reklama nego vaša. Takođe, vremenom se menjaju preferencije ljudi, pa više recimo neće tražiti „auto gume“ nego će početi da traže „pneumatici“. To znači da morate stalno usklađivati ključne reči. Postoje razni alati za procenjivanje ključnih reči, a jedan je svakako i od samog google-a. Dakle, morate dosta voditi računa o google reklama, ali svakako za početak, morate ih imati!
To bi bilo to što se osnova tiče… Nadam se da sam svim početnicima uspeo da pomognem i kristališem neke stvari. Imajte na umu da je ovo samo površan tekst, nabacan. Marketing je čitava nauka, a sa rastom novih tehnologija i internera, online marketing postaje zasebna, opširna nauka. I uvek znajte da je preporuka najbolji marketing. Uvek budite iskreni, i klijenti će samo rasti!
2 thoughts to “Internet marketing za početnike – vrste online promocije”
A gdi je stavka „koorporativni blog“? 🙂
Hehe, pazi, korporativni blog je malo „tricky“ stvar. To nije čista promocija. Već se kroz korporativni blog vrši kvalitetnija komunikacija sa javnosti, a promocija je bonus, odnosno propratna stvar. Ukratko: korp. blog nije promocija kao jedini cilj, već kao nuspojava. Ali, svakako se može naći i tu 🙂 Dakle, u pravu si