Svakodnevno se susrećemo sa ljudima kojima je poslovanje i kupovina preko interneta strašan bauk. Često možemo čuti izjave tipa:
Da kupim lap top preko interneta? Jesi l’ ti lud?!
ili nešto poput:
Ma kakva bre internet prodaja, ko će to u Srbiji
Zašto je to tako u Srbiji? U svetu, pa i regionu tako nije. Hrvatska je daleko ispred nas, a o Sloveniji i da ne pričam? Više je razloga od kojih su najbitniji:
- Velika nepismenost u Srba (Čak preko 20% nepismenih)
- Preko 30 godina krize, ratova, stradanja što je stvorilo opšte nepoverenje prema svemu
- Ekonomska kriza, koja je samo sastavni deo društvene Srpske krize koja traje preko 30 godina
- Gluvonem odnos države prema internet poslovanju i poslovanju uopšte
- Loša infrastruktura za internet (samo par gradova imaju odličan internet, ostali… pa…. kako gde…)
- Mnogo Srba poistovećije internet sa FaceBook-om (strašno, znam…)
Kako to promeniti? Kako napraviti uspešan biznis preko interneta? Pa „lako“! Sve što je potrebno jeste stvoriti poverenje između potrošača i vaše kompanije. Primetio sam da veliki broj internet projekata, startupova, wannabe biznisa uopšte ne radi na tome. Recimo jedna od glavnih stvari jeste: Uvek morate imati deo „o nama“ i „kontakt“ gde će ljudi moći da vide ko ste, šta ste, odakle ste i adresu firme! barem 70% njih to nema. Kako onda da neko ima poverenja i kupi vaš proizvod ako nemate takve informacije? Prosto, nerealno je očekivati tako nešto. Ja prvi nikada ne bih kupio nešto ako ne mogu da vidim adresu firme, telefon, pa čak i sliku tima u kompaniji.
Dakle, nepoverenje prema informacijama iskazanim na sajtu jeste veliki problem. To znači da nije uvek dovoljno da imate puke informacije na sajtu o vašoj kompaniji. Već je potrebno da vršite stalnu interakciju i komunikaciju sa potrošačima, da se pojavljujete u javnosti i da budete prisutni. Potrošači moraju osetiti vašu fizičku prisutnost preko interneta, ma kako to paradoksalno zvučalo. U tome vam pomažu i socijalne mreže poput facebook-a ili twitter-a. Zato, daću vam drugi primer poverenja kod online trgovine. Pre izvesnog vremena, moj prijatelj kupovao je laptop za sestru. I naravno, po njemu jedina odluka bila je kupovina preko interneta. Ima poverenja prema takvoj trgovini, ali takva trgovina donosi i određene popuste. Naime, poznati trgovački lanci poput Gigatrona obezbeđuju popuste i do 7% za kupovinu putem interneta. Kako? Pa zato što im se isplati. Lakše im je da održavaju sajt i prodaju preko njega, nego da imaju 5% više zaposlenih koji će stajati u radnji. Iz tog razloga potenciraju internet kupovinu, jer će im dugoročno doneti manje troškove. Isto kao što banke potenciraju i reklamiraju internet bankarstvo. Da se banke pitaju, uopšte ne bi ni postojali šalteri. I tako, kupio je laptop preko interneta, dobio ono što je tražio, i platio uz popust. Savršena kupovina. Ali, šta je to što je njega privuklo? Pa, prvo, kompanije preko koje je kupovao ima određeni renome, izgrađeno ime i korporativni identitet. Drugo, na internet sajtu postoje svi podaci, od adrese, do telefona za bilo kakve informacije, i u svakom momentu ih možete kontaktirati i postaviti bilo koje pitanje.
Takođe, navešću jedan izuzetno loš primer. Pre izveznog vremena dobio sam Spam na mejl o „kompaniji“ koja posreduje u kupovini na Ebay-u. Zašto sam posle 2,5 minuta obrisao mejl i potpuno zaboravio na njih? Zato što ta „kompanija“ (sramota je nazvati ih tako) niti ima svoj internet sajt, niti ima ijednu informaciju o sebi, a sve se obavlja preko FaceBook-a? OMG! Preko facebook-a prodavati svoje usluge potrošačima? To je po meni zaista užas. Kako verovati kompaniji koja ne može da podigne wordpress temu, sastavi je za barem 10 minuta, napiše tri reči o sebi i počne da prodaje svoje usluge? Nego to sve radi preko društvene mreže? Što se mene tiče, to je samo još jedna u nizu prevarantskih firmi nameračene da „izmuzu“ i „pokradu“ naivne, nepismene potrošače (kojih je veliki broj u Srbiji), dakle sve one koji internet poistovećuju sa facebook-om. Sramotno.
Zato, kada pokrećete online biznis, striktno i bez pogovora vodite računa o sledećim stvarima:
- Vodite transparentnu politiku poslovanja
- Obavezno morate imati posebnu stranu „o nama“ gde ćete napisati sve o vama. Ko ste, šta ste, odakle ste došli, kuda ste se zaputili. Obavezno stavite i vašu sliku tima. Time će ljudi personifikovati logo na sajtu sa pravim ljudima, čime ćete u startu steći određeno poverenje
- Obavezno morate imati posebnu stranu „kontakt“ gde će biti ispisana adresa vaše firme, šifra delatnosti, račun u banci i sve ostale bitne stavke. Ako možete, ubacite i google maps da ljudi vide još bolje i efektivnije gde se nalazite.
- Budite aktivni na socijalnim mrežama. Gradite odnos sa potrošačima. Uverite ih da stvarno postojite i da ste od krvi i mesa. A ne neki zombiji koji postoje kako bi pokrali i prevarili naivne kupce.
- Stalna interakcija i komunikacija sa potrošačima, ma gde bilo
I za kraj: Internet kupovina nije nesigurna i bez poverenja onoliko koliko ste vi sigurni i od poverenja. Sve zavisi od vas!
3 thoughts to “Uspešno poslovanje preko interneta = poverenje”
Nasao sam dobar servis za slanje robe iz Amerike.
Naime kupujes preko e-bay ili Amazon i navodis adresu koju dobijes od servisa a oni ti robu salju u Srbiju.
http://www.viaddress.com/
Na ovoj strani imate video klip pa pogledajte za vise informacija.
Ovo mi je posebno interesantno jer sam mnogo puta naisao na extra jeftinu tehnicku robu ali nesalju je van Amerike
Jeftiniji su od konkurencije a salju i USPS-om
Srecna kupovina
Moje drugarice su kupovale preko tog http://www.viaddress.com i vidim da su prilično zadovoljne. Roba im je stigla na vreme i cena usluge slanja je bila jeftinija nego kod ostalih.
Amazon, Ebay, Newegg, Zappos… Od sada mozete kupovati na ovim poznatim servisima i od prodavaca koji ne nude dostavu za podrucje Srbije. Dovoljno je da se registrujete na http://www.viaddress.com. Registracijom(besplatnom) oni vam dodele adresu u SAD-u sa kojom mozete kupovati bilo gde, a onda vam ono sto ste kupili dostavljaju na vasu pravu adresu. Prakticno i povoljno, pogotovo ako kombinujete vise narudzbi/posiljki.