Sigurno ste se mnogo puta do sada zapitali: „kako to da kompanija takve klase i veličine ima ovako smešan logo?“. Ili još češće: „kako to da im je dizajn sajta ovako loš?“. Pa, vidite – lako! Srbija, ali i dobar deo regiona još je na niskoj lestvici razvijenosti poslovne, profesionalne i korporativne svesti, što dovodi do površnog odnosa prema mnogim bitnim elementima poslovanja, u kojima krucijalni udeo svakako ima dizajn. Kada kažem dizajn mislim prvenstveno na dizajn logotipa, dizajn internet stranice ali i ostalih propagandnih materijala. Sve to ukupno definiše vizuelni identitet kompanije. Mnogo puta sam se pitao kako je moguće da kompanija tolike veličine, sa tolikim brojem zaposlenih i tolikim prihodima ne može da odvoji (za njih) malu svotu novca i uloži u dizajn?! Svakako, kada su banke u pitanju, znam da neke poverenje u kreiranju svih marketinških i ostalih procesa u kojima se traži dizajn poveravaju nestručnim, neiskusnim i nadasve nepodobnim ljudima za te poslove. Tako dolazimo do katastrofalno loših sajtova, flajera pa i bilborda i svih ostalim pratećih elemenata. Ne bih pominjao koje su to banke u pitanju, ali mislim da već znate o kojima je reč. I naravno, ovde nije reč samo o bankama. Reč je o svim kompanijama. Ali ako se i neke banke tako ponašaju, šta mislite kakvo je stanje u drugim kompanijama?
Dakle, dizajnerska scena je na katastrofalno niskom nivou. Šta su uzroci i posledice:
- Izuzetno mala potražnja za dizajnom (naspram velikog broja dizajnera)
- Mali obrt novca, a samim tim i spor i nepotpun razvoj dizajnerske scene
- Smanjivanje cene svih tipova dizajna
- Promena svesti kompanija i dizajnera
Pa da prokomentarišemo.
1) Pod jedan, mala potražnja za dizajnom. To znači da velike kompanije (da ne pričamo tek o malim) retko kad menjaju svoj dizajn (bilo logotipa, plakata, vizit karti….). Time, tražnja je izrazito mala. Kada ste videli da je neka kompanija tražila redizajn logotipa? Da ne grešim dušu, jedna od njih je Fruvita koja je skoro raspisala konkurs za redizajn logotipa, a da li će ga i dobiti videćemo uskoro. Ali, mali je broj takvih kompanija. Hajde da probamo obrnuto. Da li ste videli da neka pekara traži dizajn modernog logotipa, a da ne pričam o bilbordu, flajerima ili plakatima? Ne, sem Hleb i Kifle, čiji je dizajn (svega) zaista vrhunski, ali šta im vredi kada im đevrek košta 50 dinara, a o salatama neću trošiti reči. Ali nije to tema. Većina pekara, mesara, pljeskavidžarnica i sličnih firmica brze hrane uvek uzima slično ili isto ime i samo ga ispiše tekstom. Uvek je to Banjalučki ćevap, Leskovački roštilj… I svima je dizajn kisoka, imena, flajera u crvenoj i žutoj boji. Ok, dokazano je da crvena i žuta boja u kombinaciji izazivaju snažan nagon kod potrošača za jelom. Ali, sve to može da se stilizuje i time poveća efekat! Dalje, kada ste videli da neka od tih uslužnih objekata ima svoj internet sajt? Čak nije bitno ni da bude lepo dizajniran, samo da ima telefon za porudžbine i meni. Gotovo nikad. A preko čega se najviše reklamiraju? -Flajera! Pa, kada ste, pobogu, videli lepo dizajniran flajer neke pekare ili dostave dobrog #krmljao ?! Nikad! U inostranstvu, naprimer Nemačkoj, svaka bakalnica, pekara i ostali male uslužne radnje imaju i sajt, i lepo dizajniran flajer, pa čak i plakate okolo i na samom objektu. Naravno, ne svi, ali većina! Zašto je to tako? Pa zbog loše finansijske situacije, ali više zbog needukovanosti i neprofesionalnosti pojedinaca koji vodi kompanije u Srbiji i regionu. Svest ljudi na zapadu je na daleko većem nivou. Tako dolazimo do sledeće tačke.
2) Velika needukovanost i neprofesionalnost pojedinaca koje vode kompanije je veliki uzrok lošeg stanja dizajnerske scene u Srbiji i regionu. Kada se tome doda činjenica nelikvidnosti, slabog obrta novca i loše ekonomsko-pravno-političke situacije u zemlji, situacija je još gora. To sve dovodi do užasavajućeg trenda (zadnjih 20 godina) a to je: Pero (iz komšiluka) uradi mi logo za 20 eura! To je nešto zaista katastrofalno! I dešava se svakog dana! Kada sam bio mlad (i „glup“) i dok sam se još zanimao za CorelDraw i crtkanje (dok nisam postao Ekonomista/Marketing profesionalac i potpuno to batalio) sećam se da sam za jednog rođaka (koji ima veliku količinu kapitala) radio dizajn logotipa za 1.000,00 dinara?! Dakle, da ponovim. Čovek – dosta novca – velika kompanija – dizajn za „soma“ dinara?! Da li treba još jednom da ponovim? Ne, mislim da ste shvatili. I ja, kao i svi koji urade tako nešto direktno doprinose srozavanju dizajnerske scene. Ali, tada sam bio mlad, naravno da danas takvu grešku nikada ne bih napravio. (Mala digresija) – zato na GreenDesign.rs internet sajtu danas i postoji nešto što se zove minimalna nagrada kako ne bi bilo takvih zloupotreba. Takođe, još jedan primer koji me je šokirao, a koji sam primetio tik pred puštanje portala GreenDesign.rs jeste dizajn logotipa za jednu špeditersku firmu. Naime, predstavnik te kompanije (ako se uopšte tako može nazvati) je na popularnom dizajn forumu DizajnZona raspisao konkurs za logo – nagrada Nula (0, null, zero, ič…). Naravno, bila je bujica užasnih komentara, nakon kojih je ponudio nagradu – 500 dinara?! Naravno, još jedna bujica (reka) užasavajućih komentara, ali ovoga puta se javio neko i uradio logo! Taj momenat je presudan. Ako ne ceniš sebe i svoj dizajn, događaju se užasavajuće posledice. Naravno, treba biti objektivan i fleksibilan prema trenutnoj tržišnoj i monetarnoj situaciji u zemlji, ali pristati da radiš logo za 500 dinara je zaista… Ako već nemaš CV, iskustvo i znanje, onda nemoj ništa naplatiti, ali dobićeš stavku u CV-u. Ako naplatiš, ti direktno daješ tržištu do znanja da se dizajn logotipa može dobiti za 5 eura (500 dinara). Što je, jelte suludo. Sve ovo dovodi do usporenog razvoja dizajnerske scene u Srbiji koja počinje da se deli na:
- One koji ne ustaju iz kreveta bez 500,00 eur
- One koji rade za DŽ ili za 5,00 eur
3) Kao što je već navedeno u prethodnom stavu, direktna posledica ponašanja pojedinaca dovodi do smanjivanje cena. Odnosno, izuzetno kvalitetni dizajneri ne ustaju iz kreveta bez +500 eura, dok ostali rade za neverovatno mizerne cene. Da li to znači da će situacija biti još gora? To niko ne zna. Zavisi od samih dizajnera, od ekonomske mogućnosti kompanija, ali i dizajn portala poput već navedenog GreenDesign.rs gde ipak postoji minimalna cena nagrade, ali i koji predstavlja sigurno mesto za „trgovinu“, odnosno bez prevara (koje se svakodnevno dešavaju u svetu dizajna). Zato, sve zainteresovane strane na tržištu moraju se zajedno boriti za promene. I tu dolazimo do finalnog koraka a to je promena svesti ljudi.
4) Promena svesti ljudi – najbitniji korak koji se MORA dogoditi. Ali kako se do toga dolazi? Prvo, konstantom edukacijom i prosvećivanju uma onih koji traže dizajn. Kompanije (male, srednje, velike) i njihovi predstavnici moraju da shvate da je dizajn od krucijalne važnosti. Bez dobrog dizajna nema dobre kompanije. Pogledajte prost primer – Telenora. Prvo, logotip je jako jednostavan, prelep i prepoznatljiv. Nepostoji sličan, takođe. Sa druge strane, toliko daleko idu, da kada šalju račune, promo obaveštenja pa i opomene, to sve štampaju na tačno odabranom, masnom papiru od minimum 80 gr. Odštampana slika i tekst na takvom papiru imaju mnogo veći i lepši utisak na primaoca. Uporedite to sa izveštajem o stanju na tekućem računu ili bilo čega drugo u Pošti. Da li više cenite Poštu ili Telenor? Jednostavno, svaka kompanija mora voditi računa o svakom detalju koji se dizajnira!
Zato, šta čini kvalitetan dizajn:
- Logo i logotip – Kao najbitnija stavka svake kompanije, logo mora biti prepoznatljiv, različit od drugih (tako utiče na diferencijaciju u odnosu na konkurenciju i pozicioniranje u svesti potrošača), primenljiv na svim oblicima štampe, i naravno fleksibilan za sve vrste online (medijske) objave. Svakako, „textbook“ primer lošeg dizajna logotipa (koji se izučava i na predmetu Marketing) kome je potreban hitan redizajn jeste svakako Elektro Privreda Srbije:
- Vizit karte – prvo i osnovno – moraju biti odštampane na kvalitetnom, debelom, po mogućstvu hrapavom papiru! Znam, nema se para, a takav papir je skup i radi ga mali broj štamparija. Nije strašno. Ali je bitno. Ako to kompanija ne može sebi da priušti, neka barem bude „lepa“ i na „pristojnom“ papiru. Malo teksta, lepo pozicioniran logo i to je to. Najveća greška je kada se nabaca tekst, i bude ga mnogo. Velika greška.
- Pregledan i kvalitetan internet sajt – o ovome neću pričati pošto je preširoka tema. Izrada internet sajtova je cela nauka, koja traje, i nije samo priča sa početkom i krajem kada se sajt završi. On stalno evolvira, napreduje i stalno se menja. Ali, bitno je napomenuti, ako kompanija nema novca ili ima ograničen budžet, onda treba da napravi WordPress (ili sličan) CMS sajt. Dakle, barem da ga ima, a i nije skupo.
- Flajeri – su najbitniji za delatnosti dobrog #krmljao . To su dakle pekare, pljeskavidžarnice, ukratko brza hrana. Za njih najbitnija promocija jeste svakako flajer. Zato, on mora biti izuzetno kvalitetan. Tu ne mislim na materijal na kome se štampa (mada je i to jako bitno). Pričam o dizajnu flajera. Takve stvari ne može raditi Pera iz komšiluka. Gospodo predstavnici kompanija unajmite prave dizajnere za takav posao!
- Plakati – Često sam viđao brljave i užasavajuće plakate po autobusima, domovima zdravlja i ulazima u zgrade. Ne bih mnogo potezao priču oko plakata, već bih samo rekao – plakat je bilbord u malom! Dakle, mora mu se posvetiti puna pažnja i primeniti adekvatan dizajn shodno mestu postavljanja. Ne može biti isti dizajn plakata koji se lepi u zgradi ili koji se postavlja po autobusima. Evo i primera: Firma se bavi prodajom karata za predstave, pozorišta, muzičke koncerte itd.. I recimo imaju predstavu za decu koja se zove „Sivi oblak“. I napravili su identičan plakat u sivoj boji koji ide u autobuse, lepi se po zgradama ali i u domu zdravlja na dečijem odeljenju, jer su, jelte, deca ciljna grupa. Naravno, dizajn plakata bi trebao da bude siv? Da, ali i NE! U tom slučaju treba napraviti dva dizajna plakata. Jedan sa dominatnom sivom bojom za autobuse i ulaze u zgradama, i drugi gde bi se implementirale vedre boje. Jer ko će da gleda sumorne sive boje u domu zdravlja? Niko! Ovo je možda neadekvatan primer, ali eto, prvi mi je pao na pamet. Sa druge strane, plakatima se isto mora posvetiti posebna pažnja, jer se moraju praviti u modernom duhu, koji prati trendove, a sve to mora biti sa stilom. Mislim da je to svima jasno.
- Web baneri – baneri na webu su od velike važnosti. Kako smo postali potpuno zavisni od interneta, i kompanije se moraju prilagođavati u tom pravcu. Ali, to se retko dešava. Mali je broj kompanija koje koriste online oglašavanje (google ads, baneri na određenim sajtovima…), a samim tim i mala je potražnja za dizajnom web banera. No, mislim da je vreme na našoj strani i da će se ta situacija promeniti.
- Promo spot – često je izrada promo spotova skup proces pa se kompanije odlučuju da unajme Peru iz komšiluka ili sličnu osobu po preporuci. Zato viđamo razne gluposti po televiziji, internetu i u ostalim elektronskim medijima. Kao primer uzeo bih promo spot (ako se tako može nazvati) za kompaniju koja se bavi nalaženjem poslova. To je kompanija „Lako do posla“. Svi znamo tu reklamu, plava pozadina, beo tekst, traljav logo (da se ne izrazim grublje) i vrti se na Pinku. Da li smatrate da je to adekavatan promo spot? Naravno da nije. Em nedeluje ozbiljno, em deluje kao da su prevarantska firma. Sa druge strane, dizajn sajta je sasvim zadovoljavajući, a i više od toga. Bolje je i ne praviti promo spot ako nemate novca, neko napraviti tako nešto.
To bi bile neke osnovne stvari što se tiču kvalitetnog dizajna. Naravno, ima tu još mnogo stvari. Poenta cele priče jeste da ne može uvek Pera iz komšiluka obavljati dizajnerske poslove za 20 eura. Koliko novca toliko i muzike. Potrebno je unajmiti profesionalca za dizajnerski posao, ili iskoristiti neku od crowdsorcing tržišta (mnogo profesionalaca na jednom mestu). Dizajn uvek mora biti kvalitetan, profesionalan i prepoznatljiv. To se rešava permanentnom edukacijom i menjajnem svesti kompanija i pojedinaca, u čemu smo uključeni svi zajedno!
p.s. uskoro prvi gost mog bloga koji će iskazati svoje viđenje na ovu bitnu temu. Stick around!
Rekli su